Beautiful speech on differing!

قال الشيخ ابن عثيمين رحمه الله :”لو أنه خالف فجعلها خمساً في الأولى والثانية ، أو سبعاً في الأولى والثانية ، حسب ما ورد عن الصحابة ، فقد قال الإمام أحمد رحمه الله : اختلف أصحاب النبي صلّى الله عليه وسلّم في التكبير ، وكله جائز ، أي : أن الإمام أحمد يرى أن الأمر في هذا واسع ، وأن الإنسان لو كبّر على غير هذا الوجه مما جاء عن الصحابة ، فإنه لا بأس به ، وهذه جادة مذهب الإمام أحمد نفسه رحمه الله ، أنه يرى أن السلف إذا اختلفوا في شيء ، وليس هناك نص فاصل قاطع ، فإنه كله يكون جائزاً ؛ لأنه رحمه الله يعظم كلام الصحابة ويحترمه ، فيقول : إذا لم يكن هناك نص فاصل يمنع من أحد الأقوال فإن الأمر في هذا واسع . ولا شك أن هذا الذي نحا إليه الإمام أحمد من أفضل ما يكون لجمع الأمة واتفاق كلمتها ؛ لأن من الناس من يجعل الاختلاف في الرأي الذي يسوغ فيه الاجتهاد سبباً للفرقة والشتات ، حتى إنه ليضلل أخاه بأمر قد يكون فيه هو الضال ، وهذا من المحنة التي انتشرت في هذا العصر على ما في هذا العصر من التفاؤل الطيب في هذه اليقظة من الشباب خاصة ، فإنه ربما تفسد هذه اليقظة ، وتعود إلى سبات عميق بسبب هذا التفرق ، وأن كل واحد منهم إذا خالفه أخوه في مسألة اجتهادية ليس فيها نص قاطع ذهب ينفر عنه ويسبّه ويتكلم فيه ، وهذه محنة أفرح من يفرح بها أعداء هذه اليقظة ؛ لأنهم يقولون : سقينا بدعوة غيرنا ، جعل الله بأسهم بينهم ، حتى أصبح بعض الناس يبغض أخاه في الدين ، أكثر مما يبغض الفاسق والعياذ بالله ، وهذا لا شك أنه ضرر ، وينبغي لطلبة العلم أن يدركوا ضرر هذا علينا جميعاً ، وهل جاءك وحي من الله أن قولك هو الصواب ؟ وإذا لم يأته وحي أن قوله هو الصواب، فما الذي يدريه ؟ لعل قول صاحبه هو الصواب ، وهو على ضلال ، هذا هو الواقع ، والآن ليس أحد من الناس يأتيه الوحي ، فالكتاب والسنّة بين أيدينا ، وإذا كان الأمر قابلاً للاجتهاد ، فليعذر أحدنا أخاه فيما اجتهد فيه . ولا بأس من النقاش المفيد الهادئ بين الإخوة ، وأُفضِّل أن يكون النقاش بين المختلفين في غير حضور الآخرين ؛ لأن الآخرين قد يحملون في نفوسهم من هذا النقاش ما لا يحمله المتناقشان ، فربما يؤول الأمر بينهما إلى الاتفاق ، لكن الآخرين الذين حضروا مثلاً قد يكون في قلوبهم شيء يحمل حتى بعد اتفاق هؤلاء ، فيجري الشيطان بينهم بالعداوة ، وحينئذٍ نبقى في بلائنا .

فأقول : جزى الله الإمام أحمد خيراً على هذه الطريقة الحسنة : (أن السلف إذا اختلفوا في شيء ، وليس هناك نص فاصل ، فإن الأمر يكون واسعاً كله جائز)” انتهى .

“الشرح الممتع” (5/136-138) .

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (may Allah have mercy on him) said: 

If he does something other than that, so he makes it five (takbeers) in the first rak‘ah and in the second, or he makes it seven in the first rak‘ah and in the second, according to what was narrated from the Sahaabah, then we should note that Imam Ahmad (may Allah have mercy on him) said: The Companions of the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him) differed concerning the number of takbeers, and all views are acceptable. In other words, Imam Ahmad thought that this matter was broad in scope, and that if a person says a different number of takbeers, based on the reports that were narrated from the Sahaabah, there is nothing wrong with that. This is one of the principles on which the madhhab of Imam Ahmad (may Allah have mercy on him) is based: he thought that if the salaf (early generations) differed concerning something, and there was no definitive text concerning it, then all views are acceptable, because he (may Allah have mercy on him) venerated and respected the views of the Sahaabah. He said: If there is no definitive text to rule out any of these views, then the matter is broad in scope. Undoubtedly this view of Imam Ahmad is one of the best means of bringing the ummah together and uniting them, because there are some people who take the differences of opinion in matters in which ijtihaad is justified as a means of division and dissent, to the extent that they may even regard a brother as being misguided when they themselves may be the ones who are misguided. This is one of the problems that have become widespread nowadays, despite the optimism one may feel at this awakening among the youth in particular. But this awakening may be spoiled by that and revert to a steep decline because of this division, and you may see any one of them, if his brother differs from him with regard to a matter of ijtihaad concerning which there is no definitive text, feelin put off by him and begining to revile him and speak ill of him. This problem is the greatest cause of rejoicing among the enemies of this awakening – may Allah cause them to fight among themselves. It has gone so far that some people may hate a brother in faith more than they hate the evildoer – Allah forbid. This is undoubtfully harmful and the seekers of knowledge should put an end to this matter that harms us all. Has revelation come to you from Allah to tell you that your view is the correct one? If no revelation has come to him to tell him that his view is the correct one, then how can he know that? Perhaps the view of his companion is the correct one, and he is mistaken. This is the reality: nowadays no revelation comes to anyone, but the Qur’an and Sunnah are before us. If the matter is open to ijtihaad, then each of us should be tolerant of his brother’s ijtihaad. There is nothing wrong with calm and beneficial discussion among brothers, but I prefer that the discussion between those who hold different points of view should not be in the presence of others, because others may interpret this discussion in a way not intended by those who are discussing the matter, and those who are discussing it may end up reaching an agreement, whereas others who are present may develop some resentment in their hearts even after this agreement is reached, so the Shaytaan may stir up enmity between them, in which case the problem still remains. 

I say: May Allah reward Imam Ahmad with good for this excellent approach, that if the early generations differed about a matter concerning which there was no definitive text, then the matter is broad in scope and all opinions are acceptable. End quote. 

Ash-Sharh al-Mumti‘ (5/136-138) 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s