When is it allowed to charge someone with disbelief? 

A question of the same meaning was addressed to the Permanent Committee for Research and Fataawaa in K.S.A. it reads:

وقد وُجِّهَ سؤال إلى (اللجنة الدائمة للبحوث العلميّة والإفتاء) في المملكة [العربيّة السعوديّة] في الفتوى رقم (5226) ونصّ السؤال:

س- متى يجوز التكفير؟ ومتى لا يجوز؟

وما نوع التكفير المذكور في قوله -تعالى-: {وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ} [المائدة:44]؟

ج: فأما قولك: متى يجوز التكفير؟ ومتى لا يجوز؟

فنرى أن تبين لنا الأمور التي أَشْكَلَتْ عليك حتى نبين لك الحكم فيها.

فأما نوع التكفير في قوله -تعالى-: {وَمَنْ لَمْ يَحْكُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِكَ هُمُ الْكَافِرُونَ} فهو كفرٌ أكبر، قال القرطبي في «تفسيره»:

«قال ابن عباس -رضي الله عنهما- ومجاهد -رحمه الله-: ومَن لم يحكم بما أنزل الله ردّاً للقرآن وجحداً لقول الرسول -صلى الله عليه وسلم- فهو كافر» انتهى.

وأما مَنْ حكم بغير ما أنزل الله، وهو يعتقد أنه عاصٍ، لكن حمله على الحكم بغير ما أنزل الله ما يُدْفَع إليه من الرشوة أو غير هذا، أو عداوته للمحكوم عليه، أو قرابته، أو صداقته للمحكوم له، ونحو ذلك -فهذا لا يكون كفره أكبر، بل يكون عاصياً، وقد وقع في كفر دون كفر، وظلم دون ظلم، وفسق دون فسق.

وبالله التوفيق.

وصلى الله على نبينا محمد، وآله وصحبه وسلم.

اللجنة الدائمة للبحوث العلمية والإفتاء

عضو: عبدالله بن قعود.

عضو: عبدالله بن غديان.

عضو: عبدالرزاق عفيفي.

الرئيس: عبدالعزيز بن عبد الله بن باز

When is it allowed to charge someone with disbelief? 

And when is it not? 

And what type of kufr is the one mentioned in the verse 44 of al-Maa’idah?

The answer was like this:

You should clarify your question so that we can give you an answer on the first two parts of your question. 

And as for the type of kufr in the aforementioned verse, it is a greater kufr. 

Al-Qurtubee said in his exegesis (of the Qur’an) that ibn ‘Abbaas and Mujaahid said: ‘who did not rule with that which Allah has revealed opposing the Qur’an and rejecting what the prophet has brought, then he is a greater kaafir.’ 

But as for who ruled against that which Allah has revealed knowing that he is committing a sin, and that he was forced to do this due to bribe or any other material reason, then he is not a kaafir, rather he is a sinner by action, committed lesser kufr, lesser dhulm or lesser fisq. And Allah knows best.

And may the blessings and peace of Allah be upon our Prophet Muhammad, his household, and his companions.

Signature: The Permanent Committee for Research and Fataawaa. [Fatwaa No.5226]

Member: Abdullaah bin Qa’ood

Member: Abdullaah bin Ghudayyan

Member: Abdur-Razzaaq Afeefee

Chairman: Abdul-Azeez bin Baaz

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s